4 dagen New York

4 dagen New York,

New York is Hot! Het leven is er bruisend, druk, vol energie en happening.

Met taxichauffeurs van ongeveer alle mogelijke nationaliteiten, echte cheerleaderachtige Amerikaanse dames achter de balie, portieren van 200 kilo, glazenwassers in Little Italy die je aan spreken alsof je midden in de Godfather zit tot de ober die om de 4 minuten
vraagt of hij nog iets voor je kan doen.

In NY zit je niet stil, je bent onderweg in het leven en stopt hooguit
even omdat je in een rij staat.
Of het nu bij de Starbucks, de nieuwe hippe bakker of een avondje Comedy Cellar is, het begint met een keurige rij. Om je er vast even aan te laten wennen mag je als je uit het vliegtuig komt, eerst even een uurtje in de rij staan voor een stempel in het paspoort.

Maar het wachten is de moeite waard! Na de stempel bij de douane bevind je je in een paar minuten (na een korte rij voor de taxi’s) in een NY Cab. Wij boften, onze Cabby was een originele man uit Brooklyn. “ Waar kom je vandaan? Wat kom je doen en hoelang zijn jullie hier?” Het zijn de standaard vragen maar tijdens de 50 min taxi rit was hij niet stil en bij aankomst in het hotel waren we op de hoogte van de geschiedenis, hoogte punten, gezondheidszorg van NY en dat hij waarschijnlijk de enige Amerikaanse taxi chauffeur zou zijn die we de komende dagen tegen zouden komen. Hierin kreeg hij zeker gelijk en menig taxirit werd als een spannend boek als je even vroeg naar het leven van deze veelal immigranten.

Het Dream DownTown Hotel in de Meatpacking District was onze thuisbasis in NY voor de komende dagen. Een dream was het zeker. Hip donker van binnen met knappe, mooie jonge gasten en medewerkers om je heen bij binnenkomst. Alsof dit allemaal voor ons was geregeld. Waren de modellenbureaus van NY leeg geboekt om ons deze ultieme NY ervaring te geven?

Gekleurde chesterfields met boven je hoofd de bodem van het bovenliggende zwembad. Een rooftop cocktailbar en een kamer die je zeker het gevoel geeft dat er een designer zijn handen heeft laten wapperen. We are here!

Het einde van onze reisdag naderde en ondanks het tijdverschil word je in NY niet snel moe, even door de slaap heen en de stad in. Wandelend door de straten en zoeken naar het eerste avondmaal. Hier, daar, deze, Tai, gewoon Pizza, Chinees, of Kantonees? Daar staat Hummus Place! Die wint vanavond. Altijd leuk als je Heineken op de drankkaart ziet staan, maar op reis kies je toch liever voor een local product. The Brooklyn Lager is het bewijs dat Amerikanen anno 2014 lekker bier kunnen maken en we leerden dat er in de verschillende wijken van NY er echte brouwersculturen zijn ontstaan.

Met een tijdsverschil van 6 uur gingen we toch maar naar bed, lokale tijd 23.00 uur met de hoop om de jetlag de baas te zijn. Maar dat was zeker niet het geval, om 6 uur lagen we klaar wakker in bed.
Blijven liggen of NY zien ontwaken? Makkelijke keuze en we waren de eerste klanten van de dag bij Starbucks.

Lege straten in NY zie je waarschijnlijk alleen in films maar met een beetje geluk ook als je een vroege vogel bent. Langzaam word “The city that never sleeps" toch wakker en de vuilnismannen, joggers en hondenbezitters vervangen de mensen die kort daarvoor nog van het nacht leven genoten.

De zon vervangt langzaam de neonlichten en geeft de straten een sprookjesachtige sfeer. Voor het licht en donker,  de schaduwen en de dauw hadden de oude Hollandse schilders best een keertje de oceaan over kunnen steken.

Van the meatpacking district lopen we naar The High Line, een stadspark gemaakt op een oud metrospoor. Lekker hoog boven de grond een ideale plek om rustig te ontwaken en even op ooghoogte naar alle gebouwen te kijken. Keurig is het er en ieder plantje en boompje is er gestileerd geplant. Het is een uniek park waar je niet komt om een balletje te trappen maar waar je heen gaat om je even in een hele andere omgeving te bevinden dan de drukke straten vlak onder je.

Zonder een plan op zak lopen we naar de Hudson River en via het water richting het WTC. Een tocht langs het water en waar je je in alle vroegte toch nog een beetje een ontdekkingsreiziger voelt.
Hier geen grote Amerikanen maar de gezonde New Yorkers die voor het werk eerst nog even een halve marathon lopen. Daar is ze dan Miss Liberty, ver weg nog en kleiner dan gedacht maar als je in NY bent moet je haar toch even zien. Onderweg even een bagle en dan bevind je je opeens op de straten waar het gebeurde. Hier stonden de Twin Towers en nu een bouwput waar verschillende gebouwen gaan komen, de “Freedom tower" staat er al te glimmen en is het centrale gebouw van het nieuwe WTC. Om de grote gedenkvijvers te bezoeken moet je in de rij staan, maar ook als je in de omgeving rond loopt voel je de energie van 2001. Je herkent de omliggende gebouwen en straten van tv, die bedolven werden door een dikke laag puin en stof, je wordt er stil van en we zijn een tijdje sprakeloos als we onze wandeltocht vervolgen richting The Brooklyn Bridge.

NY staat natuurlijk vol van de High Lights, ook al komen we eigenlijk voor de bijzondere winkels, galleries, het nachtleven en het eten, toch willen we plekken als The Brooklyn Bridge even zien. Weer een plek die je kent van vele films en we kunnen hem van de Bucket list afvinken.

De stad is langzamerhand wakker geworden en we bevinden ons opeens in China Town, eindeloos veel kleine winkeltjes en een druk bedrijvig leven om je heen. Alsof je een onzichtbare grens oversteekt, bevind je je opeens in Little Italy. "Hey where you from?" word er gevraagd en we zijn dus overduidelijk toeristen. Tijd voor een nieuwe (designers) outfit. New York is the place to be voor een nieuwe garderobe. De dollar staat geweldig voor ons en er is een overvloed aan winkels. Amerikanen houden van kwaliteit en dat is ook te merken als je naar betaalbare basics op zoek bent. Ga je naar New York doe dan je oude kloffie aan en ga de eerste dag shoppen. Je oude kloffie zet je later in een tasje op straat met de tekst "For the Homeless". Met je nieuwe outfit voel je je meer een local en omarmt de stad je nog meer.

Lunch! Na een ochtend lang lopen en na nog wat shoppen een zwaar verdiend cadeau. De eerste Lunch wordt op zijn frans bij A.O.C in West Village. Lekker en een mooie binnentuin die wederom laat zien dat je in NY binnen 5 min je in 3 landen kan wanen. Na een uurtje Frankrijk zit je daar gelijk in een mooi buurtje om even uit te buiken en te zien dat bij de lokale bakker voor de deur een rij staat van 10 meter. Het heet The Magnolia Bakery en staat bekend voor hun geweldige cupcakes. Als we onze buikjes niet net hadden vol gegeten waren we er zeker bij gaan staan voor een lekker toetje.

Op de terug weg nog even langs een terras met veel zon langs de High Line die we die ochtend al gespot hadden. Het was zaterdagmiddag en het blijkt het moment te zijn dat tout hip NY uitgebreid luncht en in de middag flink gaat feesten. Aangeschoten Amerikanen maken snel vrienden en als ze weten dat je uit Nederland komt omarmen ze je, willen ze op de foto en begrijp je al snel waarom het alcohol beleid hier wat strenger is.

Lekker aan het zwembad van het hotel een powernap doen, de avond komt eraan en we hebben nog lang geen zin in ons bedje, maar onze voeten voelen we zeker na de eerste dag.
Online hebben we in Nederland al kaartjes gekocht voor een concert van Jo Babtist in Webster Hall. Een concertzaal die ons doet denken aan Paradiso in Amsterdam, beiden hebben een indrukwekkende staat van dienst als je kijkt naar de artiesten die deze podia hebben gezien. Na een real American Burger in de SportsBar staan we in de rij voor het concert. De rijen zijn we gewend en we zien het al als een ontspannen onderdeel van een avondje uit.  Als er vlak naast je, een deur van een taxi wordt afgereden bij een collega taxichauffeur omdat een passagier waarschijnlijk niet uit NY komt en de deur te spontaan open gooide is het wachten zo voorbij.

ID please, “Don't leave home without it!" Ook al sta je met een rollator in de rij dan nog wil de portier er zeker van zijn dat je toch niet stiekem minderjarig bent. Bij de bar willen ze graag iedereen zien staan voor wie je een biertje haalt. Prima regels maar voor een Nederlander even wennen.

Voldaan van de eerste dag terug komen in je hotel waar de lobby is veranderd in een hippe nachtclub met weer alle modellen uit NY. Nog niet helemaal bijgekomen van de 6 uur tijdverschil toch maar lekker het bedje in en kijken hoe vroeg je de volgende ochtend wakker wordt.

Acht uur in de ochtend zijn we de eerste klanten bij Melvin's Juice Box. Volgens de boekjes de plek voor een Juice. Nog licht slaperig nemen we een hele frisse Juice en ook eentje die zo mooi beschreven was in ons hippe boekje. Wel met rode pepers en nog meer spicy stuf en na een slok de verkeerde keuze bleek te zijn om 8 uur in de ochtend. Wakker waren we nu wel en besloten weer te gaan wandelen. Route richting Central Park en onderweg een aantal high lights van de bucket list afvinken. Een nog ontwakend Times Square en nog meer bekende gebouwen die het ochtend licht zien.

Central Park: groen, groot, joggers, stoplicht? dierentuin, joggers, eekhoorntje, bijzondere bomen, vijvers met bootjes en steeds op de achtergrond de hoge gebouwen van de stad. Alle musea bevinden zich hier op een rij; MOMA, Guggenheim, Het Metropolitan Museum  of Art en nog meer om je een hele tijd te vermaken. De zon staat al rond het middaguur en we snakken weer naar een Lunch! 4 dagen zijn kort voor een grote stad maar als toeristen Nederland in 1 dag kunnen zien moeten wij in NY toch ook wel ver komen in 4 dagen. We nemen de taxi over de bekende Brooklyn bridge naar Dumbo, een creatieve wijk in Brooklyn waar het moet gebeuren. Mooie grote winkels in oude grote panden, muurschilderingen en een verassend festival met eettentjes.

Die middag terug naar de straatjes lower Manhattan, we kijken naar muziek en straattheater in Washington Square Park. Voldaan terug naar het hotel en voor een zonsondergang op het dakterras.

Langzaam komen we in het ritme van NY en zijn een keer niet de eerste klanten bij de lokale koffieketen. Ontbijt bij een echte Diner dat hadden we nog niet gedaan. Pancakes, bagels, maple syrup,  verse granola met vers fruit en alle lekker clichés op je bord, super lekker. Na twee ochtenden meer gelopen te hebben dan onze verwende voetjes aan kunnen, nemen we een taxi naar de Staten Island Ferry. NY vanaf het water is spectaculair. De frisse wind op het water en met op de achtergrond Manhattan en het vrijheidsbeeld krijg je weer even overzicht waar je ook al weer was. De Staten Island Ferry is een gratis veerdienst die door de toeristen is ontdekt als een leuk gratis vaartochtje. Bij aankomst op Staten Island moet iedereen de boot af, loopt er een klein rondje  en zit binnen 4 minuten weer terug op de boot. Voor degene die dit niet zien zitten zijn er natuurlijk ook genoeg helikopters die staan te springen om je dit rondje vanuit de lucht te laten zien.

Terug aan land meer straatjes van NY verkennen en een Lunch bij een Latina restaurantje, shoppen bij de designers vintage shop Second Time Around in Mott street, struinen en vooral veel om je heen kijken. Happy hour oesters eten bij Chelsea Market voor maar 1 dollar per stuk zou voor ons een dagelijks ritueel worden als we hier zouden wonen.

Het is alweer onze laatste avond in NY en de bonte avond moet gevierd worden. Gereserveerd bij het populaire en volgeboekte Spice Market en we nemen het 10 gangen verrassing menu. De mensen van Spice Market zijn door Azië gaan reizen en hebben alles geproefd. Een selectie van hun hoogtepunten krijgen we die avond op ons bord. We hebben kaarten voor de late show in de Comedy Cellar, hier treden de komieken op die je kunt kennen van de Amerikaanse talk shows. Die avond komen ongeveer 10 komieken langs die hun best doen de zaal plat te krijgen. Als publiek moet je het vaak ontzien en bedenk je je wel twee keer om langs het podium te lopen als je naar het toilet moet.

De laatste dag van onze trip is aangebroken en met een late vlucht nog een heerlijke volle dag in het verschiet. Mode icoon Diane von Furstenberg ontwaakt in NY en haar chauffeur staat al voor haar klaar met haar groene Bentley. We krijgen de tip om naar 14th Street te gaan in Hell's Kitchen te wandelen omdat hier veel mooie galleries zijn. Het lijkt wel een museum straat met heel grote ruimtes met bijzondere kunst. Werken van Banksy en meer doorgebroken straatkunstenaars  hangen hier voor hoge bedragen te koop, je bent overal welkom om even te komen kijken.

Lunch bij Rosemary's in Greenwich Village waar het ons opvalt hoeveel honden er in NY zijn, je kunt ze hier gewoon in de etalage uitkiezen bij de dierenwinkel dus de verleiding is heel groot.
Hondenbezitters stoppen altijd even als ze elkaar tegen komen, zodat de honden nog even aan elkaar kunnen snuffelen en elkaars nieuwe outfit of kapsel kunnen bewonderen. Want verzorgd worden ze hier heel goed, hoe chiquer het hondje des te chiquer het baasje.

Nog even genieten van een last minute Happy Hour oesterplateau en een heerlijk take away suhsi voor onderweg, terug naar JFK. In het vliegtuig oogjes dicht en bij aankomst in Nederland het gevoel hebben dat je een maand bent weg geweest en nog van de energie bruist, je weet dan dat je het goed hebt gedaan.